تایپوگرافی چیست؟

تایپوگرافی چیست؟

در دنیای امروز که فاصله بین انسان ها بسیار کم شده اغلب برای راه اندازی کسب و کارهای خود نیاز به وب‌سایت دارند تا بتوانند ارتباطی آگاهانه با دیگران برقرار نمایند به طور حتم در این زمینه با برخی از کلمات تخصصی طراحان وب‌سایت مانند تایپو گرافی، تاثیر فونت‌ها در برنامه نویسی و مواردی از این قبیل را شنیده‌اید و این سوالات برای شما به وجود آمده باشد که تایپوگرافی چیست؟ کاربرد تایپوگرافی در طراحی وب سایت چگونه است؟ جهت یافتن پاسخ مناسب برای این سوالات و همچنین اطلاعات کاربردی دیگر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

هنر تایپوگرافی

هنر تایپوگرافی چیست؟

اگر بخواهیم معنای لغوی این کلمات را بدست آوریم باید بگوییم که این واژه از دو کلمه تایپ و گراف تشکیل شده، این دو واژه در کنار یکدیگر به معنای شکل نویسی یا شکل نگاری است

در واقع تایپوگرافی به هنر تنظیم و چینش حروف در کنار یکدیگر می‌گویند که علاوه بر بار معنایی بالا وظیفه خواناسازی و زیباسازی متون نوشتاری را نیز به عهده می‌گیرد.

معمولاً این تکنیک را با تغییراتی که در حروف به وجود می‌آورند مانند تغییر فاصله بین حروف، ایجاد فضای خالی اطراف آنها و یا تغییر در شکل نوشتاری حروف ایجاد کرده، که انجام دادن این کارها هنر تایپوگرافی گفته می‌شود و از آنجا که هنر تایپوگرافی زبان بصری است طراحان می کوشند تا با یک زبان بصری ساده معنا و مفهوم را بهتر مشخص کنند.

عکاسی تایپوگرافی

موارد موثر در ایجاد تایپوگرافی برای وب سایت

همان طور که گفته شد تایپوگرافی یکی از موارد بسیار مهم در طراحی وب سایت و برنامه نویسی می‌باشد خوب است بدانید که استفاده درست از این هنر می‌تواند ایجاد یک محیط رابط کاربری مناسب را به دنبال داشته باشد.

توجه به فونتها در برنامه نویسی اهمیت بسیار زیادی دارد و در نتیجه نهایی کار موثر هست.

در اینجا به برخی از عوامل موثر در ایجاد تایپوگرافی و تاثیر فونت‌ها می‌پردازیم

نوع فونت

در صورتی که فونت متناسب با نوع کاربری و بر اساس موضوع تایپوگرافی انتخاب شود بهتر می تواند مفهوم موضوع مورد نظر را نمایش دهد، به طور مثال جهت اسناد رسمی از فونت‌های موقر که القا کننده حالت رسمی دارند استفاده می‌شود و همچنین استفاده از فونت‌هایی که ضخیم‌تر هستند احساس استحکام و قدرت را در بیننده ایجاد می‌کند.

ارتفاع فونت

اندازه و ارتفاع هر فونت کاملا مشخص هست، در صورتی که تصمیم به استفاده از دو نوع فونت در کنار یکدیگر را دارید حتماً به این مقوله توجه کنید که کاراکترهای با ارتفاع یکسان انتخاب شود.

پهنای فونت

حجم فضایی که یک فونت اشغال می‌کند را پهنای آن می‌گویند، که یک سیستم خاص برای اندازه گیری این پهنا وجود دارد که با کمک آن فونت‌های هماهنگ را انتخاب کنید.

رنگ فونت

رنگ فونت را باید به صورتی انتخاب کرد که در عین خوانا بودن چشم را خسته نکند و همچنین با رنگ پس زمینه مطابقت داشته باشد.

رنگ پس زمینه

انتخاب مناسب رنگ پس زمینه در رابط کاربری و رابط تجربی تاثیر زیادی دارد، پس باید در هنگام انتخاب رنگ پس زمینه با توجه به سایز و نوع فونت و همچنین رنگ متن انتخاب درستی صورت بگیرد، زیرا سبب جلوه بیشتر حروف می‌شود.

فاصله بین حروف و خطوط

رعایت کردن حالت استاندارد فاصله بین حروف و خطوط با توجه به سایز فونت اهمیت زیادی پیدا می‌کند زیرا در صورت انتخاب نادرست ممکن است حروف به صورت درهم ریخته شود و یا با فاصله زیاد از هم قرار بگیرند.

کاربرد تایپوگرافی

مهمترین کاربردهای تایپوگرافی

از اهداف اصلی که تایپوگرافی دنبال می‌کند تنظیم چینش حروف و کاراکترهای متن به گونه‌ای است که بتوان آنها را برجسته‌تر نشان داد و در عین حال بسیار زیبا جلوه کنند، در حال حاضر از این هنر استفاده‌های بسیار زیادی می‌برند در محیط اطراف خود اگر توجه کنید به راحتی هنر تایپوگرافی را می‌بینید حروف چینی‌های خاص در روزنامه‌ها جزء دم دستی ترین مواردی است که همه ما تا به حال آن را دیده‌ایم اما کاربرد این هنر به همین مورد ختم نمی‌شود و در موارد بسیار زیادی، از تایپوگرافی استفاده می‌کنند در اینجا چند بخش مهم آن را ذکر می‌نماییم:

  • در طراحی سایت جهت بهبود تجربه کاربری
  • در طراحی اسناد و ساخت ارائه‌های مختلف
  • برای طراحی نقشه‌ها و مشخص کردن عنوان‌ها
  • در طراحی لوگو و برندهای خاص و جهت تقویت نام یک برند
  • جهت بالاتر بردن تعامل مصرف‌کنندگان با یک برند

طراحی تایپوگرافی

مهمترین اصول در طراحی تایپوگرافی

تایپوگرافی به عنوان یک هنر مدرن محسوب می‌شود که در صورت داشتن خلاقیت بالا و تمرکز بر روی آن می‌توان به خلق آثاری خاص پرداخت در صورتی که به تصاویر خلق شده و کلمات دقت کنید و به جای دیدن پیام کلمه چهره واقعی کلمات ایجاد شده را ببینید، ذهن خود را برای خلق آثار پیچیده‌تر به چالش بکشید؛ اما مهم است که در طی مسیر تایپوگرافی برخی از اصول رعایت شود که برخی از این اصول به شرح ذیل می‌باشد:

  • مشخص کردن یک سلسله مراتب برای نمایش مسیر حرکت
  • رعایت تعادل برای برهم زدن نظم و ساختار همیشگی
  • استفاده درست و به جا از المان تکرار برای ایجاد حس آشنایی بیشتر
  • استفاده از کنتراست یا تضاد برای تاکید برخی از نکات مهم
  • برای ایجاد تصویر قدرتمند و با ساختار پایدار تنظیم ترازها

بهترین طراحی تایپوگرافی

چگونگی بهترین طراحی تایپوگرافی برای یک برند

پس از آشنایی کامل با عناصر و اصول تاثیرگذار در طراحی تایپوگرافی باید در هنگام طراحی برخی از فاکتورهای دیگر را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین طراحی را انجام دهید. در مورد یک برند تفکر کنید و مهمترین وظیفه‌ای که قرار است یک طراح تایپوگرافی در مورد طرح نهایی ارائه دهد را از ابتدا مشخص کنید، که به دنبال یک طرح شیک و لوکس هستید یا به دنبال جذب مخاطب و مشخص کردن هویت برند می‌باشید؛ در صورتی که یک طراح هوش بالا و خلاقیت مناسب داشته باشد می‌تواند تمامی شرایط را در یک طراحی به سایرین نمایش دهد.

همچنین به هیچ عنوان نباید نوع طراحی آرم و لوگو بیننده را گیج کند، بلکه باید به درستی پیام را به مخاطب برساند نکته مهم این است که انتخاب بهترین فرمت و فونت با توجه به محل انتشار اهمیت پیدا می‌کند به عنوان مثال در صورت درج نهایی در وب‌سایت‌ها باید از فونت‌های مناسب وب‌سایت استفاده شود و در پایان کار برای مشخص شدن نتیجه بهتر چندین بار آزمایش و خطا کنید.

تایپوگرافی وب سایت

نتیجه گیری

با مطالعه مطالب ذکر شده در بالا دریافتیم که استفاده از تایپوگرافی می‌تواند کمک زیادی به درک بهتر و بیشتر نوشته‌ها داشته باشند و همچنین در ثبت یک موضوع، برند، لوگو و مواردی از این قبیل در ذهن مخاطب موثرتر عمل می‌کند. پس جهت تحریک بهتر حس کنجکاوی مخاطب لازم است تا با عناصر مختلفی مانند نوع نوشتار و بسیاری از موارد دیگر آشنا شوید. جهت دریافت نتیجه بهتر علاوه بر خلاقیت؛ تمرین و ممارست نیز توصیه همیشگی است.