قواعد و اصول عکاسی معماری و بنا

قواعد و اصول عکاسی معماری و بنا

عکاسی معماری و بنا یک شاخه از عکاسی است که به ثبت عکس از آثار مختلف معماری و ساختمان ها می پردازد. ممکن است که در حین آشنایی با این شاخه از عکاسی سوالاتی مانند اصول عکاسی معماری چیست؟ یا رابطه معماری و عکاسی چگونه است؟ و مواردی از این قبیل برایتان به وجود بیاید. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا ضمن بررسی تاریخچه عکاسی معماری به اطلاعات کاربردی دیگری دست پیدا کنید.

 

تاریخچه و سرآغاز رابطه معماری و عکاسی

در واقعیت کسی به طور دقیق نمی داند که رابطه معماری و عکاسی از چه سال هایی شروع شده است، برخی معتقدند از سال ۱۸۶۰ این عکاسی شروع شده، دقیقاً از زمانی که معماران یکی پس از دیگری شاهکارهای خاص هنری را خلق ‌کردند، از عکاسی برای ثبت کارهای هنری خود که کاملا پیچیده طراحی می شدند بهره برده اند؛ اما در حال حاضر تغییرات بسیار زیادی در شیوه عکاسی معماری به وجود آمده است.

عکاسی معماری و بنا

طبقه بندی عکاسی معماری و بنا

از عکاسی معماری و بنا برای توصیف شکل ظاهری ساختمان ها و بناها استفاده می‌ شود اما این عکاسی انواع مختلفی دارد که دو نوع آن رایج‌تر هستند که به شرح ذیل می باشد:

  1. عکاسی معماری از نمای بیرونی

برای ثبت این عکاسی از روشنایی نور روز و یا مهتاب و همچنین از چراغ های خیابان استفاده می کنند و شباهت زیادی با عکاسی منظره و عناصر طبیعی دارد.

  1. عکاسی معماری از نمای داخلی

در این عکاسی با کمک گرفتن از نور پنجره ها و همچنین استفاده از ابزار تکمیلی مانند فلاش عکاسی، می توان عکس های کنترل شده را گرفت، جهت عکس های داخلی باید از لنزهای زاویه باز استفاده شود و همچنین از شلوغی و بی نظمی در عکس پرهیز کرد.

اصول عکاسی معماری

مهمترین اصول عکاسی معماری

عکاسی معماری یکی از حوزه‌های بسیار حرفه ‌ای محسوب می ‌شود که جزء قدیمی ‌ترین سبک ها است، یاد گرفتن اصول عکاسی بنا کمک می کند تا عکس های بهتری را ثبت کنید.

اصول عکاسی معماری عبارتند از:

  • عکاسی از بناهای قدیمی باید به گونه ای انجام بگیرد که ساختمان ها و بناهای اطراف به خوبی در آن مشخص شود، زیرا نمایش محیط طبیعت اطراف بنا کمک زیادی به جذابیت عکس می کند.
  • عکاسی از بناهای مدرن باید بر ارتفاع و چشم انداز ساختمان تاکید کند. زیرا اغلب ساختمان های مدرن عظیم و مرتفع می باشند، پس به لنز واید جهت گرفتن عکس های بهتر نیاز دارید.
  • از مهمترین اصول در عکاسی معماری و در تمامی عکاسی ها نورپردازی می باشد و توجه به بازتاب نور از طریق شیشه ها کمک می کند تا عکس های خارق العاده را ثبت کنید.
  • داشتن لنزهای واید کمک می‌کند تا از فاصله دور تر بتوانید عکس های بهتری را با برجسته سازی سوژه ثبت کنید.

روش های عکاسی معماری

چند روش عالی برای عکاسی معماری

عکاسی معماری به دلیل ثابت بودن سوژه یک مزیت بسیار مهم است که به آسانی با موقعیت یابی درست عکس های خاص را ثبت کرد، رعایت چند ترفند می ‌توانید عکس‌ های چشمگیری از ساختمان‌ ها بگیرید:

  • استفاده از روشنایی در هنگام شب
  • ثبت عکس ‌هایی به حالت کارت پستالی
  • ثبت مناظر انتزاعی با تنظیمات زاویه دوربین، عکاسی از ارتفاع
  • پیدا کردن مکان های دیدنی و تاریخی شهرها
  • عکاسی از بناهای برجسته در جهان مانند عالی قاپو
  • عکاسی از پل ها و حرکت و ترافیک بر روی آنها

قوانین عکاسی معماری

پایبند بودن به قوانین عکاسی معماری در این مجموعه

در زمان انجام خدمات عکاسی معماری برخی از قوانین عکاسی معماری وجود دارد که توجه به آنها امکان ایجاد عکس هایی به مراتب بهتر را به وجود می آورد.

برای استفاده از دوربین‌ های حرفه‌ای و عکسبرداری در خیابان از ساختمان یا سازه های خاص باید قبل از انجام این کار مجوزهای لازم را تهیه کنید تا مورد آزار و اذیت قرار نگیرید و در رابطه با این موارد قبل از انجام قرارداد با طرف مورد قرارداد خود به توافقات لازم دست پیدا کنید.

توجه به تمامی این قوانین کمک زیادی به حفظ حقوق عکاس و همچنین مشتری دارد و نکات مهمی که در این قراردادها باید لحاظ شود نحوه برخورد با عکس های گرفته شده است.

به طور کلی این مجموعه خدماتی با رعایت تمامی قوانین و قواعد لازم و همچنین داشتن تجهیزات فوق حرفه ای و عکاسان متبحر در این زمینه جهت ارائه خدمات در کلیه مناطق تهران آماده است.

عکاسی از بنا

جمع بندی

با مطالعه مطالب دریافتیم که در هنگام عکاسی از بنا لازم است، از محدودیت ها خلاقیت های مناسبی را تولید کرد و برای خلق آثار خاص از ترکیب بندی ها و پرسپکتیو به درستی استفاده کرد. به طور کلی به شما توصیه می ‌کنیم تا برای خلق عکس های خاص از بنا به دنبال پیدا کردن فلسفه وجودی بنا، نوع معماری و همچنین جهت نور باشید.